Şafii Hanefiye İmam olursa nelere riayet eder?

Safii imamin da Hanefi cemmatine dokuz yerde riayeti gerekir:

a- Hanefilere imam olan Safii imamin,abdestte basinin dortte birini meshetmesidir.

b- Kanin akmasi halinde abdest almasidir.

c- Her ne surette olursa olsun,camasir veya bedeni uzerindeki meniyi yikamasidir.Zira Hanefi mezhebinde meni necistir.Fakat yikama sarti yoktur; citilemekle izalesi de mumkundur.

d- Icinde necaset vuku’ buldugu taktirde, kulleteyn diye tabir ettikleri havuzdan abdest almamasidir.Zira Hanefi mezhebine gore boyle bir suyla abdest alinmaz; necistir.

e- Mustehab olarak, intikal tekbirinde el kaldirmamasidir.Amma Camiu-l-Kurdi’nin yazari Ebu Hanife’den naklen soyle der: “Intikal tekbirinde el kaldiranlarin arkasinda namaz sahih olmaz.” Aynî diyor ki: Musarun ileyh sunu demek ister: Hanefilerin arasinda intikal tekbirleri icin el kaldirmanin namazi bozup bozmadigi ihtilaflidir. Hulasa el kaldiran imama uymakta ruhsat vardir.

f- Imam ayni el-Benaye’de diyor ki: Sartlardan biri de, imamin kendi imanindan subhe etmemesidir.Yani “Insaallah Mu’minim.” Diyenin arkasinda namaz kilinmaz.

g- Imamin kibleden yuzunu,gogsunu kaydirmamasi ve secdede ayagini kaldirmamasidir.

h- Farz kilan Hanefi’ye imam olanin, nafileye niyet etmemesidir.Hanefiye gore bir kere farz namazi kilan, iade etmesi takdirinde imam olamaz, me’mum olur.Binaenaleyh Hanefi mezhebine gore, farz kilan me’mum, nafile kilan imama uyamaz.Sefer halinde namazini kisaltmayan imamin arkasinda, Hanefi farzi kilamaz.Zira Hanefiye gore imamin ucuncu ve dorduncu rek’ati nafiledir.Safii mezhebinde, abdest sunnetini kilan bir kimsenin arkasinda me(mum,farza niyet edebilir.Mesela teravih namazi kilan imamin arkasinda me’mum farzlari kaza edebilir. Maliki ve Hanbeliler , Hanefilerle muttefiktir.

i- Abdest,gusul ve namazi Hanefiye gore farz ve vaciblerinden birini imamin terketmemesidir.Mesela gusulde mazmazayi, namazda zamm-i sureyi ..(Bu hususta Ibnu Abidin ve Tahtavi’de guzel izahatlar vardir.)

Hasili, Imam Safii’ye gore, imam bazi rukunleri tamalamazsa,amma me’mum tamamlarsa, me’mumun namazi yine sahih olur.Cunku Safii mezhebine gore uymanin manasi muvafakat gostermesidir; her biri kendi namazina tekefful eder.

Imam Hanefiye gore ise mutabaatinin manasi,me’mumun namazini, imamin namazina baglamasidir.Bu takdirde imam,me’muun namazina zamindir ve mesuliyeti yuklenmis olur.Iste bu hikmete mebni, Safii me’mum, imamin arkasinda Fatiha okur; Hanefi okumaz.Elbette imam, me’mumun abdestini,rukuunu tekefful etmez.Binaenaleyh 32 farzi, diger ifadeyle 33 farzi bilmeyenin namazi yoktur.(Bu hususta ozellikle el-Berika’ya bakilsin.)

Üstaz İsmail Çetin- Cemaat

Yorum Yaz
Arkadaşların Burada !
Arkadaşların Burada !